خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/29 - 12:10
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : صحن
علی‌پور در نطق میان‌دستور؛

شاخص برخورداری شهرستان‌های ماکو، چالدران، پلدشت و شوط به سطح استان و کشور نزدیک شده است

نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از فعالیت خود از زمان آغاز فعالیت مجلس یازدهم تا به امروز، عنوان کرد: در بحث خدمت‌ رسانی به روستاها از جمله پیگیری گازرسانی به روستاها، توسعه راه‌های روستایی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و سایر خدمات، اغلب شاخص برخورداری شهرستان‌های حوزه انتخابیه این جانب به سطح استان و کشور نزدیک و بسیاری از عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد علی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود ضمن تقدیر و تشکر از مردم حوزه انتخابیه خود که برای بار دوم وی را برای دفاع از حق و حقوق خود انتخاب کردند، به صورت خلاصه گزارشی از پیگیری‌های مطالبات به حق این مردم در مدت سه سال و سه ماه از فرصت مجلس یازدهم ارائه کرد.



نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط با اشاره به اینکه سد کرم‌آباد برای آبیاری 20 هزار هکتار از اراضی شهرهای پلدشت و شوط بدون اینکه شبکه‌های اصلی و فرعی آن تکمیل شده باشد در اواخر دولت دوازدهم افتتاح شد، اضافه کرد: با پیگیری‌های مستمر که از ابتدای مسئولیت نمایندگی انجام داده‌ام، به خصوص با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، تا به حال قریب 500 میلیارد تومان برای تکمیل ایستگاه‌ها و شبکه‌های اصلی و فرعی اعتبار اخذ و به ترتیب تک به تک ایستگاه‌ها تکمیل و راه‌اندازی می‌شود و اراضی زیر کشت می‌رود.



علی‌پور ادامه داد: با همین اعتبار، آب 2هزار و 200 هکتار از اراضی بخش «نازک» ارس از پایاب سد آغچای تامین شده و زیر گشت رفته است، به طوری که محصول گندم تولیدی امسال شهرستان پلدشت سه برابر افزایش تولید داشته و همچنان پیگیر راه‌اندازی ایستگاه‌های تازه‌کند، مریم‌لر و طبره هستم.  



وی احداث بزرگراه از گیت ورودی منطقه آزاد تا سه راهی «ایواوغلی» را یکی دیگر از مطالبات اساسی مردم شهرهای ماکو، چالدران، پلدشت و شوط خواند و گفت: با حضور و عضویت  اینجانب در کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ردیف ملی اخذ و در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه هم از ظرف سه راهه ایواوغلی و هم از طرف گیت منطقه آزاد ماکو  در حال انجام است. ناگفته نماند که این مسیر در کریدور ترانزیتی شرق به غرب و غرب به جنوب کشور و شاهراه ارتباطی ایران و اروپا و آسیا واقع شده و متعلق به کل کشور است و پیشاپیش از عنایتی که استاندار آذربایجان غربی نسبت به تامین اعتبار برای سرعت‌بخشی به این پروژه خواهد داشت، سپاسگزارم.



 نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس یکی دیگر از مطالبات مردم شهر ماکو را احداث تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر خواند و گفت: با تخصیص قطره‌چکانی از سال 1994 این پروژه ملی پیشرفت آنچنانی ندارد. از دو سال قبل به جد پیگیر استفاده از ظرفیت ماده 56 شدم و پس از 2 سال دوندگی با اصرار و پافشاری و گذشتن از خوان‌های متعدد بالاخره امکان استفاده از 100 میلیارد تومان اعتبار از طریق بانک صادرات فراهم شد و اعتبار مذکور در اختیار آب و فاضلاب استان قرار گرفت. مقرر است با همین اعتبار و مساعدت منطقه آزاد ماکو این خواسته به حق مردم محقق شود.



علی‌پور با اعلام اینکه شهرهای ماکو، چالدران، پلدشت و شوط با جمعیت بالغ بر 250هزار نفر از بدو انقلاب تا به امروز فاقد دستگاه ام‌آرآی بوده و مردم برای درمان بیماران خود با طی مسافتی 150 تا 300 کیلومتری ناچار بودند به مراکز درمانی خوی و ارومیه مراجعه کنند، با پیگیری‌های مجدانه اینجانب و همراهی خیّرین شهر ماکو، خوشبختانه در سال گدشته دستگاه ام‌آر‌آی خریداری و در بیمارستان فجر شهر ماکو مستقر و راه‌اندازی شد. با این اقدام مردم این شهراز مراجعه به دیگر شهرهای استان بی‌نیاز شدند.



وی ادامه داد: مطالبات مردم چالدران در خصوص ضرورت پیگیری ارتقاء جاده فرعی بین شهری به راه اصلی، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی «شیخ‌سیلو» و «پیراحمدکندی» و استقلال هنگ مرزی چالدران به جدیت دنبال شده که در اینجا جا دارد از وزیر امور خارجه و استاندار استان آذربایجان غربی به جهت اهتمام به پیگیری راه‌اندازی بازارچه‌ها تقدیر و تشکر کنم.



نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس با اعلام اینکه صدور ماده 23 برای جاده چالدران به خوی در مرحله نهایی است، اضافه کرد: از رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم هرچه زودتر دستور تسریع صادر کند. همچنین استقلال هنگ مرزی چالدران به تصویب رسیده و در مرحله ابلاغ رسمی است. علاوه بر بزرگراه و راه‌های اصلی، تعریض و بهسازی جاده 22 کیلومتری پلدشت به مریم‌لر بعد از 9 سال به مرحله نهایی نزدیک و فعالیت گسترده‌ای در آسفالت راه‌های روستایی انجام شده است.



علی‌پور تاکید بر محصور شدن منطقه آزاد ماکو به منظور بهره‌مندی مردم شهرها و روستاهای ماکو، پلدشت و شوط از مزیت‌های منطقه آزاد، فنس‌کشی و ایجاد گیت جهت استقرار گمرک در ابتدای منطقه آزاد که پیشرفت چشمگیری داشته را جزو اولویت‌های پیگیری وی خواند و اضافه کرد: در بحث خدمت‌رسانی به روستاها از جمله پیگیری گازرسانی به روستاها، توسعه راه‌های روستایی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و سایر خدمات، اغلب شاخص برخورداری شهرستان‌های حوزه انتخابیه این جانب به سطح استان و کشور نزدیک و بسیاری از عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شده است.



نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس در پایان از مدیرعامل منطقه آزاد ماکو خواست در جابه‌جایی مسئولان و مدیران منطقه آزاد، اولویت را در جایگزینی به نیروهای بومی بدهند و از انتخاب نیروهای غیربومی به جد خودداری کنند./ 



پایان پیام

  • کد خبر : 367017
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار